SISTEM PELAPORAN MASALAH (STS)

_________________________________________


BTPN 25 November 2008: Semua Pegawai PTPB dan PKG seluruh Sarawak telah didedahkan dengan Sistem Pelaporan Masalah atau Support Ticketing System (STS). Sistem ini telah ditaklimatkan oleh Pegawai-pegawai dari BTP KL. Sistem ini juga telah ditaklimatkan kepada pegawai PKG seluruh negara.
Sistem pelaporan masalah ini diwujudkan di BTP adalah bertujuan untuk merekod permasalahan berkaitan ICT telah mula digunakan semasa pelaksanan projek rintis 88 buah sekolah bestari. Pada masa itu, Syarikat Telekom Smart School (TSS) diberi peranan sebagai Meja Bantuan untuk 88 buah Sekolah Bestari dan mereka telah menggunakan Sistem FOCus (For Our Customer / User Satisfaction).

Pada tahun 2003, Bahagian Teknologi Pendidikan telah mengambil alih perana Meja Bantuan daripada TSS. BTP masih menggunakan Sistem FOCus sebagai sistem perekodan pelaporan yang digunakan merekod log masalah yang diajukan oleh pihak sekolah.

Pada masa ini tempoh waranti dan penyelenggaraan Sistem FOCus telah tamat. Begitu juga dengan lessen perisian Lotus Notes untuk membangunkan FOCus telahpun tamat, maka di tahun 2008 penjenamaan semula terhadap Sistem FOCus telah diwujudkan dengan nama Support Ticketing System (STS).

Tujuan diwujudkan STS adalah seperti berikut;

· Membantu mengenal pasti secara sistematik keatas semua masalah ICT agar dapat
diselenggara dan diatasi dengan cepat
· Membolehkan pelaporan ststus permasalahan inisiatif ICT dalam Program Pembestarian
Sekolah dilaksanakan dengan sistematik dan berkesan
· Mewujudkan satu tempat tumpuan panggilan untuk menerima pelaporan permasalahan
ICT daripada pengguna
· Menyediakan modul pangkalan pengetahuan dalam sistem yang membolehkan semua
pegawai di BTP, rangkaian dan sekolah berkongsi maklumat dan pengetahuan dalam
menangani permasalahan ICT

No comments: